Voor kinderen die snel de lesstof eigen maken, een ontwikkelingsvoorsprong hebben of mogelijk hoogbegaafdheid zijn, zoeken we binnen onze school naar een passend onderwijsaanbod. Dat doen we op verschillende manieren;
Uitdaging en compacten in de klas
M.b.v. onze methoden en aanvullend materiaal worden lessen en vakken uitgedaagd. Daar gebeurt door de lessen in te korten en/of verdiepingsopdrachten aan te bieden. Naast de verdiepingsmaterialen werkt een aantal van onze leerlingen met Acadin. Dit is een digitale leeromgeving met vele uitdagende leeractiviteiten.
Columbusclub van De Duyvencamp
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong en/of leerlingen die (mogelijk) meer- of hoogbegaafd zijn krijgen ondersteuning en begeleiding in onze Columbusclub. Tijdens de contactmomenten werken leerlingen (projectmatig) aan hun eigen vaardigheden waardoor bijvoorbeeld hun zelfbeeld of werkhouding verbetert. In de klas krijgen deze leerlingen daarnaast verbreding- en/of verrijkingsopdrachten. Naast de Columbusclub krijgen leerlingen met een voorsprong uitdaging binnen de methode of via Acadin (een online programma dat projectopdrachten aanbiedt).
Columbusgroep Vivente
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong én een leervraag die gericht is op werkhouding én/of motivatie kunnen aangemeld worden voor de Columbusgroep van Vivente. Leerlingen van de Duyvencamp, de Koningin Emmaschool en Het Mozaïek komen wekelijks samen en werken aan persoonlijke en gezamenlijke leerdoelen.
EUREKA-lessen
Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 van de Vivente-scholen is er de mogelijkheid om Eureka-lessen te volgen.
Deze lessen worden op de middelbare school gegeven en zijn gericht op verrijking en verdieping (bijvoorbeeld lessen kunst of sterrenkunde). De lessen zijn niet alleen gericht op onthouden, begrijpen en toepassen, maar vooral ook op analyseren, evalueren en creëren.