Ouders en verzorgers zijn onze belangrijkste partners. Samen delen we de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de kinderen. Daarom is één van onze speerpunten ‘Ouderbetrokkenheid 3.0’.
Ouderbetrokkenheid 3.0: van informeren naar samenwerken
Ouderbetrokkenheid 3.0 is een manier van werken die ons en ouders helpt om goed en prettig samen te werken.
Voor ons betekent ouderbetrokkenheid een gelijkwaardige en niet-vrijblijvende samenwerking. Binnen deze samenwerking trekken ouders en de leerkracht samen op.
Contactmomenten
Tijdens oudergesprekken wordt de ontwikkeling van het kind besproken. Hierbij zijn niet alleen leerkracht en ouders of verzorgers aanwezig: ook het kind zelf vertelt over wat hij of zij op school allemaal doet en leert.
In het begin van het schooljaar vindt het startgesprek plaats. Door samen afspraken te maken over de communicatie worden de oudergesprekken maatwerk. Zo is de frequente en duur van een oudergesprek vaak per kind verschillend. Voor (de ontwikkeling van) het ene kind is 3 gesprekken per jaar voldoende en voor (de ontwikkeling) van een ander kind is dit te weinig. Dit is ook de reden dat we, naast de gespreksronde in september, niet meer werken met standaard gespreksrondes. Ouders en leerkrachten zoeken elkaar op als er behoefte is aan een gesprek.
Lees meer over: