Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. Fijn om elkaar na 6 weken weer te kunnen ontmoeten.
In deze eerste weken staat kennismaking en groepsvorming centraal. Op De Duyvencamp besteden we hier op verschillende manieren aandacht aan.
Startgesprekken:
In de eerste weken voeren de leerkrachten in alle groepen met alle ouders en kinderen een startgesprek. Het doel van deze startgesprekken is om de drempel te verlagen en het is de start van een gelijkwaardige samenwerking. We maken kennis met elkaar, spreken wederzijdse verwachtingen uit en stemmen de manier van contact voor de rest van het schooljaar met elkaar af.
De leerkrachten krijgen door het voeren van het startgesprek meer zicht op de context van de leerling waardoor ze de leerling beter kunnen begrijpen. Ouders krijgen zicht op de werkwijze van school en kunnen waar nodig thuis beter ondersteunen. We hopen te bereiken dat ouders, het kind en school elkaar kennen en samenwerken, en dat ouders met hun kind over school praten en hun kind bemoedigen. Dit kan een positieve bijdrage leveren aan het leerproces!
Startbijeenkomst:
Tijdens de startbijeenkomst kunnen de leerlingen hun ouders de klas laten zien. Hierbij zijn de leerkrachten ook aanwezig voor vragen. Het doel van de startbijeenkomst is dat ouders de school en de werkwijze in de klas nog beter leert kennen. Daarnaast staat kennismaken centraal: met de andere ouders, leerlingen en het team.
De startgesprekken en deze startbijeenkomst organiseren we vanuit ons speerpunt ‘ouderbetrokkenheid 3.0’. Bij ouderbetrokkenheid 3.0 werken ouders en school samen.
Gouden weken:
De eerste weken na de zomervakantie worden ‘de gouden weken’ genoemd. In deze weken wordt de
groep gevormd en worden de normen bepaald. Na de zomervakantie heeft de groep de eerste weken de tijd nodig zich te vormen. In alle groepen wordt hier extra aandacht aan besteed. Doormiddel van onze sociaal emotionele lesmethode Kwink worden in elke groep lessen gegeven gericht op kennismaken, samenwerken, regels en klasnormen bepalen. We zien dat deze activiteiten bepalend zijn voor het creëren van een fijne en veilige sfeer in de groep.
In de 3de week laten de groepen door middel van een presentatie aan elkaar zien, waar ze aan hebben gewerkt en wat zij belangrijk vinden in een fijne groep.